Ολοκληρώθηκε η 2η Δημόσια Παρουσίαση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας(ΣΒΑΚ) Πάφου
Share to:
Με κεντρικό μήνυμα «Αλλάζουμε τις μετακινήσεις μας! Αλλάζουμε την Πάφο», πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, στις 19 Σεπτεμβρίου στην Παλιά Ηλεκτρική του ∆ήμου Πάφου, η 2η δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας Πάφου (ΣΒΑΚ).
Η κυρία Κατερίνα Στυλιανού, Εκτελεστικός Μηχανικός του Κλάδου Βιώσιμης Κινητικότητας, Τμήμα ∆ημοσίων Έργων, χαιρετίζοντας την εκδήλωση εκ μέρους του Διευθυντή Τμήματος Δημοσίων Έργων, τόνισε πως ο Σχεδιασμός Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αποτελεί μια ευρεία στρατηγική για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πολυπλοκότητας αλλά και πολυτροπικότητας των αστικών μεταφορών. Βασικός στόχος του είναι να βελτιώσει την προσβασιμότητα και την ποιότητα ζωής, επιτυγχάνοντας στροφή προς την ισόρροπη και ολοκληρωμένη ανάπτυξη όλων των μέσων μετακίνησης, με οδηγό ένα μακροπρόθεσμο όραμα με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους και σαφές σχέδιο εφαρμογής. Απαραίτητες προϋποθέσεις, όπως είπε η κυρία Στυλιανού, η τεκμηριωμένη αξιολόγηση των σημερινών συνθηκών και των προτεινόμενων παρεμβάσεων, η εμπλοκή των πολιτών και των τοπικών φορέων στη διαδικασία διαμόρφωσης ενός ευρέως αποδεκτού κοινού οράματος με στρατηγικούς στόχους και η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου συνόλου ρυθμιστικών, προωθητικών, χρηματοδοτικών και τεχνικών μέτρων και υποδομών για την επίτευξη των στόχων αυτών – των οποίων η υλοποίηση θα πρέπει να υπόκειται σε συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση.
Ως εκ τούτου, ανέφερε η κυρία Στυλιανού, η εκπόνηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για όλες τις πόλεις της Κύπρου, υποστηρίζεται ενεργά από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και συγκεκριμένα, ο Κλάδος Βιώσιμης Κινητικότητας του Τμήματος ∆ημοσίων Έργων συντονίζει όλες τις σχετικές διαδικασίες ενώ παράλληλα έχει εξασφαλιστεί η συγχρηματοδότηση των Σχεδίων αυτών από το Ταμείο Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ποσοστό 85%, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος: «Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη» και κατά 15% από εθνικούς πόρους.
Συνεχίζοντας, η κυρία Στυλιανού εξήγησε ότι με την ολοκλήρωση της εκπόνησης της μελέτης του ΣΒΑΚ για την Επαρχία Πάφου, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και η Κυβέρνηση επιδιώκουν να συντείνουν στην αναβάθμιση της αστικής περιοχής της Επαρχίας Πάφου και τη μετατροπή της σε πιο βιώσιμη και αναμφίβολα πιο οικολογική, πιο ανθεκτική, και με κοινωνικά ισότιμες δομές.
Για την υλοποίηση του ΣΒΑΚ της Επαρχίας Πάφου, η εκπόνηση ανατέθηκε, μετά από διαγωνισμό, στην κοινοπραξία «NAMA Consulting Engineers and Planners S.A. – “NAMA S.A.” (Greece) and Transeuropean Consultants for Transport, Development and Information Technology S.A.- TREDIT S.A. (Greece)», έναντι δαπάνης ύψους €237.405,00 συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η έναρξη της Σύμβασης για την εκπόνηση του ΣΒΑΚ Πάφου ήταν τον Ιανουάριο 2023 και ολοκληρώνεται τον προσεχή Νοέμβριο. Η κα Στυλιανού, τόνισε ότι το ΣΒΑΚ θα συνεισφέρει τα μέγιστα και στην ανάπτυξη του τουρισμού, καθώς είναι γνωστό ότι πλέον οι τουρίστες επιλέγουν κατά προτεραιότητα πράσινες πόλεις ή περιοχές που έχουν ανεπτυγμένο σύστημα δημόσιων μεταφορών.
Κλείνοντας, η κυρία Στυλιανού επεσήμανε ότι το ΣΒΑΚ είναι το πιο σημαντικό μέσο για να κάνουμε τις πόλεις μας ελκυστικότερες, πιο ασφαλείς και φιλικότερες προς το περιβάλλον και τους χρήστες και κάλεσε όλους τους ∆ήμους και τις Κοινότητες της Επαρχίας Πάφου, τα αρμόδια τμήματα, τους εμπλεκόμενους φορείς και τους πολίτες να στηρίξουν την προσπάθεια του Υπουργείου για την επιτυχή εκπόνηση του ΣΒΑΚ. Πάφου καθώς επίσης και να προχωρήσουν άμεσα στην εφαρμογή και υλοποίηση του.
Ακολούθως, ο εκπρόσωπος των Συμβούλων Μελέτης του ΣΒΑΚ Πάφου, κύριος Απόστολος Μπιζάκης ανάφερε ότι στην παρούσα φάση (Φάση 2) η Μελέτη του ΣΒΑΚ βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης της Ανάπτυξης στρατηγικής και αναμένεται η διαμόρφωση των μέτρων που περιλαμβάνονται στη Φάση 3.
Συγκεκριμένα, ανάφερε ότι στη παρούσα φάση, ολοκληρώθηκε η δόμηση και αξιολόγηση των σεναρίων, αναπτύχθηκε το όραμα και η στρατηγική και προσδιοριστήκαν στόχοι και μετρήσιμοι δείκτες.
ΟΡΑΜΑ ΣΒΑΚ ΠΑΦΟΥ:
«Αναβαθμίζουμε την πόλη μας – βελτιώνουμε τη λειτουργία της πόλης για την ενίσχυση του ρόλου της ως Μητροπολιτικό κέντρο, δίνοντας έμφαση στην ενεργή μετακίνηση και προάγοντας τις δημόσιες συγκοινωνίες, για μια πόλη ασφαλή και προσβάσιμη για όλους, διασφαλίζοντας το μέλλον της ως σύγχρονη και φιλική πόλη προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο.
Πάφος, η καλύτερη πόλη να ζεις…»
Ακολούθησε η παρουσίαση των τριών εναλλακτικών σεναρίων που εξετάζονται και αξιολογούνται στα πλαίσια της Μελέτης. Ο κος Μπιζάκης ανέφερε ότι το «ΣΕΝΑΡΙΟ 0: Σενάριο Αναφοράς» περιλαμβάνει όλα τα έργα/ αναπτύξεις που βρίσκονται σε διαδικασία προκήρυξης ή κατασκευής ή ετοιμασίας κατασκευαστικών σχεδίων έως το 2030, «ΣΕΝΑΡΙΟ 1: Ενδιάμεσο Σενάριο Μετριοπαθούς Στρατηγικής» εκφράζει ένα μέσο επίπεδο φιλοδοξίας ως προς την υλοποίηση μέτρων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, και περιλαμβάνει εκτός των άλλων, έργα προώθησης των ποδηλατικών υποδομών και των υποδομών πεζών και τέλος, το «ΣΕΝΑΡΙΟ 2: Φιλόδοξο Σενάριο Επιθετικής Στρατηγικής» εκφράζει ένα υψηλό επίπεδο φιλοδοξίας ως προς την υλοποίηση μέτρων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, και περιλαμβάνει εκτός των άλλων, επιπρόσθετα έργα προώθησης των Δημοσίων Συγκοινωνιών, διαχείρισης της Στάθμευσης και ποδηλατικών υποδομών.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε ότι με σκοπό να επιλεχθεί το βέλτιστο σενάριο, καθορίστηκαν ως κριτήρια, πέντε στόχοι υψηλού επιπέδου: (α) Οικονομική Αποδοτικότητα, (β) Προσβασιμότητα και Κοινωνική Ένταξη, (γ) Περιβαλλοντική βιωσιμότητα, (δ) Οδική Ασφάλεια και (ε) Ποιότητα Ζωής. Βάσει των πιο πάνω, ακολούθησε η διαδικασία συγκριτικής αξιολόγησης των εναλλακτικών Στρατηγικών Σεναρίων μεταξύ τους, με την εφαρμογή πολυκριτηριακής ανάλυσης. Δεδομένων των αποτελεσμάτων της ανάλυσης, προέκυψε ότι το Στρατηγικό Σενάριο 2 ανταποκρίνεται πολύ καλύτερα σε σχέση με τα άλλα σενάρια και εξυπηρετεί με ευχέρεια τους πέντε στόχους υψηλού επιπέδου και κατά συνέπεια αυτό το Σενάριο προκρίνεται προς υλοποίηση.
Στην επόμενη φάση της Μελέτης για το ΣΒΑΚ Πάφου, όπως είπε ο κύριος Μπιζάκης, αναμένεται ο Σχεδιασμός μέτρων που αφορά την εξειδίκευση της βέλτιστης στρατηγικής σε πέντε πυλώνες πολιτικής (Οδικό δίκτυο, Στάθμευση, Κίνηση πεζών & ποδηλάτων, Δημόσιες Συγκοινωνίες), την εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, την κατάρτιση Σχεδίου Παρακολούθησης & Αξιολόγησης της υλοποίησης του Στρατηγικού Σχεδίου και την κατάρτιση Σχεδίου Δράσης για την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου.
Στη συνέχεια, ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με εισηγητές τους κυρίους Γιάννη Κουτσόλαμπρο, Γραμματέα Περιφερειακής Επιτροπής ΕΤΕΚ Πάφου και Απόστολο Μπιζάκη, Εκπρόσωπο της ομάδας μελετητών ΣΒΑΚ Πάφου. Κοινή τοποθέτηση και πεποίθηση των εισηγητών: η υλοποίηση του Σχεδίου δεν περιορίζεται μόνο στο θέμα της χρηματοδότησης του, αλλά και στην προθυμία για στήριξη του από τα συναρμόδια τμήματα, τους εμπλεκόμενους φορείς και τους πολίτες. Το ΣΒΑΚ αποτελεί το πιο σημαντικό εργαλείο για να μετατρέψουμε τις πόλεις μας ελκυστικότερες, πιο ασφαλής και φιλικότερες προς τους χρήστες και κλιματικά ανθεκτικές.
Η 2η διαβούλευση για το ΣΒΑΚ Πάφου ολοκληρώθηκε με τοποθετήσεις ερωτήματα και εισηγήσεις από το κοινό.
Δείτε την παρουσίαση για την το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας(ΣΒΑΚ) Πάφου εδω: