Σε λεπτομερή έκθεση, η Greenpeace αναλύει την υφιστάμενη κατάσταση των δημοσίων μεταφορών σε 30 ευρωπαϊκές χώρες και πρωτεύουσες και την αξιολογεί στη βάση τεσσάρων κριτηρίων: Της απλότητα συστημάτων έκδοσης εισιτηρίων, του κόστους των εισιτηρίων μακράς διαρκείας, της εκπτωτικής πολιτικής για τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες και του ποσοστού Φ.Π.Α.
Σε αυτό το πλαίσιο, κάθε πρωτεύουσα και χώρα, βαθμολογήθηκαν σε μία κλίμακα από 1 έως 100 βαθμούς με το Λουξεμβούργο, Μάλτα, Αυστρία, Γερμανία, Κύπρο και Ισπανία να διακρίνονται με υψηλές βαθμολογίες στην ευκολία χρήσης των εισιτηρίων, όσο και στις ειδικές εκπτώσεις, ενώ το Ταλλίν (Εσθονία), Λουξεμβούργο και Βαλέτα (Μάλτα) κατέκτησαν τις τρεις πρώτες θέσεις στην κατάταξη των πόλεων.
Σημαντικό είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με την έκθεση, η Κύπρος κατέκτησε την 5η θέση λαμβάνοντας την υψηλότερη βαθμολογία σε 3 από τα 4 κριτήρια.
Συγκεκριμένα, η Κύπρος προσφέρει εισιτήρια μακράς διαρκείας για όλες τις δημόσιες μεταφορές με σχετικά υψηλό μεν χρονιαίο κόστος αλλά με 50% έκπτωση ή και δωρεάν διακίνηση για τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες ενώ το ποσοστό Φ.Π.Α. είναι ανάμεσα στα χαμηλότερα της Ευρώπης (5%). Όσον αφορά την Λευκωσία, συγκέντρωσε 83.8 βαθμούς στην αξιολόγηση των πόλεων, καταλαμβάνοντας την 11η θέση, με το ετήσιο εισιτήριο για την πρωτεύουσα να κοστίζει μόλις € 400, κατά πολύ πιο φθηνό δηλαδή απ’ ότι το αντίστοιχο σε όλο το νησί και τους χαμηλοσυνταξιούχους και άτομα με αναπηρίες μαζί με τους φροντιστές τους να διακινούνται δωρεάν. Ταυτόχρονα, ισχύει η ίδια εκπτωτική πολιτική, όπως για όλο το νησί.
Σε σχέση με τα θετικά που τεκμηριώνει για την Κύπρο η έκθεση της Greenpeace, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων είναι σε θέση να ανακοινώσει, πως πλέον μπαίνουμε σε μια τελείως νέα εποχή αναφορικά με τις Δημόσιες Επιβατικές Μεταφορές , αφού μέσα από τις νέες συμβάσεις Παραχώρησης Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών σε Τακτικές γραμμές με λεωφορεία 2020 – 2030 προβλέπονται επενδύσεις που οδηγούν σε πλήρη αναβάθμιση του τομέα.
Βασικά, αυξάνονται τα χιλιόμετρα των παρεχόμενων υπηρεσιών, γίνονται σημαντικές επενδύσεις στον στόλο, σε υποδομές και σε συστήματα τηλεματικής, καθώς και στην Έρευνα Αγοράς με στόχο την προσφορά καλά συντονισμένων υπηρεσιών στις επιβατικές μεταφορές, με τη μεγαλύτερη δυνατή συχνότητα, αξιοπιστία μέσω της Τηλεματικής, χρήση σύγχρονων ασφαλών και μη ρυπογόνων λεωφορείων, ροή πληροφοριών προς το κοινό σε πραγματικό χρόνο και προώθηση του Motion Bus Card, δηλαδή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα μεταφοράς ποδηλάτων στα λεωφορεία και μελετώνται η ανάπτυξη τακτικών υπηρεσιών ταχείας εξυπηρέτησης, η ανάπτυξη συστημάτων μεταφορών ανάλογων με τη ζήτηση όπως και οι υπηρεσίες τελευταίου -σκέλους -Διαδρομής ( last mile Service ).
Αξίζει να σημειωθεί, ότι όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική, έχει ήδη αποφασιστεί και παρέχεται η δωρεάν μεταφορά σε παιδιά κάτω των 6 ετών, στρατιώτες και συμβασιούχους οπλίτες, μαθητές Προδημοτικής και Δημοτικής Δημόσιας Εκπαίδευσης (σχολικά δρομολόγια), ενώ παράλληλα, καταβάλλεται το 50% της αξίας του κομίστρου από φοιτητές πανεπιστημίων ανεξαρτήτως υπηκοότητας, άτομα ηλικίας 6 έως 18 ετών και δικαιούχους κοινωνικής πρόνοιας
Πρέπει να τονισθεί ότι μεταξύ των προτεραιοτήτων του Υπουργείου, σύμφωνα και με τις νέες συμβάσης παραχώρησης, είναι η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων κατηγορίας EURO VI ή ανώτερου επιπέδου, ώστε οι παρεχόμενες υπηρεσίες, να είναι προσβάσιμες σε όλους, να διευκολύνονται οι επιβάτες μειωμένης κινητικότητας και οι επιβάτες με αναπηρία, μέσω οπτικοακουστικών ανακοινώσεων εντός των λεωφορείων. Η φιλοσοφία εξάλλου για την ολιστική προσβασιμότητα, εκφράζει τις αρχές του Υπουργείου και αφορά ασφαλώς και όλες τις εγκαταστάσεις και τα κτίρια.
Η Κύπρος έχει προχωρήσει στην αναβάθμιση των υπηρεσιών των Δημοσίων Μεταφορών μέσα από τους όρους που έχει θέσει στις νέες συμβάσεις παραχώρησης, και κινείται στα πρότυπα των αρχών βιώσιμης κινητικότητας όπως εκφράζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η εξαιρετικά θετική έκθεση της Greenpeace επιβεβαιώνει την προσπάθεια του Υπουργείου προς αυτή την κατεύθυνση.
Διαβάστε όλη την έκθεση της Greenpeace here.